mauritzdotter

Alla inlägg den 10 april 2015

Av åse mauritzdotter westin - 10 april 2015 04:24

Jag vaknade inatt med en låtremsa i huvudet. Ni vet den där strofen: " Och jag tänkte på alla dom drömmar man haft, som en efter ta´tt slut"...Och jag fick tänka en bra stund innan jag kom på att låtstrofen var från Mikael Wiehes "Flickan och kråkan" och  jag minns att precis den strofen alltid gjort mig lessen, ja nästan illamående.

Tänk om jag vaknar upp en dag, när mina dagar börjar ta slut och inser att jag inte genomfört ens ett uns av mina drömmar. Om ens någon. Tänk om det blir så.

Jag ville ju bli rockstjärna, som kunde spela hundratals intrument! Jag ville ju spela på de stora arenorna! Jag ville ju skriva låttexter, som fick Jocke Berg att rysa! Jag ville ju bygga en jättestor husbåt och åka ut på Medelhavet! Jag ville ju timra en stuga i fjällen! Jag ville ju sjunga som Caroline af Ugglas!

Men hur är det då med drömmar? Är de till för att vara...just drömmar? Eller ska man hela livet verkligen eftersträva att genomföra sina drömmar? Det finns någon sån här liten trätavla där det står "Leave Your dreams", som jag, en gång köpte till en vän. Men sen började jag tänka på vad det egentligen stod på den där tavlan. Oj, vilken jädra prestations ångest jag skulle få om jag hela tiden skulle försöka leva mina drömmar!  Jag skulle fått ägna tusen och åter tusentals timmar åt att försöka lära mig en massa intrument. Jag skulle måstat ägna tusen och åter tusentals timmar åt att repa med ett band, som förhoppningsvis hade samma drömmar som jag - att bli rockstjärnor!

För att inte tala om timmar som skulle gå åt för att färdas över Medelhavet i en husbåt, som tagit månader, kanske år att bygga! Skulle jag leva mina drömmar då? Eller skulle jag jaga dem så hårt, så att jag missade själva livet? Kan inte det vara själva grejjen med drömmar att de finns till för att vara just drömmar? Något vi i tanken kan gå tillbaka till, när vi känner oss vilsa och nedstämda. Något som får vårt ansikte att spricka upp i ett leende, när ingen vet vad vi tänker på. Är det inte det som är grejjen....eller tänker jag helt galet nu...?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Åse heter jag och jag tror att jag kommer skriva om saker som, sker, inte sker och som jag önskar skulle ske...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

   

Åses Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards