mauritzdotter

Direktlänk till inlägg 8 april 2015

De gjorde det för vår skull

Av åse mauritzdotter westin - 8 april 2015 02:42

Har Ni, liksom jag, ibland legat totalt sömnlös och tankarna har, bland andra, börjat vandra kring "gamla tider". Hur det var då, hur de arbetade, hur de levde.

Jag är ju väldigt intresserad av beredskapstiden och artister från den tiden och samlar gärna saker och musik från den tiden. Därav mitt stora intresse för Ulla Billqvist   och jag tänker ofta på hur  det var i Sverige under den tiden och för några dagar sedan var jag och hälsade på en släkting till mig, som idag är 87 år. År av tunga slit på ett tegelbruk har satt sina spår i hans kropp och han har svårt att gå upprätt pga kronisk smärta i kroppen. Men helt klar i knoppen. Samma pliriga blick. Samma bullrande skratt.   Vi började tala om arbeten förr. Hur det kunde se ut på arbetsplatserna och vilkan krav, som ställdes då. Han berättade för mig att vissa dagar skulle han köra tegel till Arjeplog från Burträsk. Det är en bit och teglet på flaket var lastat för hand. När han kom fram skulle teglet lastas av. För hand, sten för sten och nu var han helt ensam. Sen skulle han köra hem till Burträsk igen. Han berättade att vissa nätter var han inte hemma förrän klockan 04.00 och skulle då upp igen på morgonen, för att börja jobba igen klockan 07.00

Lastbilarna hade dålig värme och kalla nätter 1945 satte nog sina spår från iskalla säten mot redan nu värkande ryggar. Förutom detta hade han dessutom en ladugård hemma, som skulle skötas. Nu hade han förstås hjälp av sin fru, men det var ändå en hel som skulle göras varje dag.

Jag brukar tänka på att känna respekt för alla dessa hjältar, som numera blivit äldre och som nu, i vissa fall, behöver vår hjälp . Men de byggde det land och de möjligheter vi har idag.. De gjorde de möjligt för oss att få semestrar, pappaledighet, övertid, flextid...  och ja sådana saker som vi idag kanske ser som självklarheter.

Min mamma berättade en gång för mig vilken fantastisk grej det var när plasten kom! Plastburkar, platsmuggar, köksverktyg, durkslag, burkar för infrysning och ja, för att inte tala om när de fick en frysbox! Vilka fantastiska möjligheter detta gav! Först när hon berättade skrattade jag bara, för jag hade svårt att tänka mig att  "plastgrejjer" inte fanns. Men det var ju faktiskt så att innan, så var saker mycket annorlunda och vardagliga saker var tvugna att lösas på ett helt annat sätt, än vad jag skulle kunna tänka mig idag. Tänk så fantastiskt mycket som hänt sen den dagen freden kom 1945! Ibland brukar jag tänka att ja, visst har vi fått tillgång till en massa, massa saker mobiler, datorer alla möjliga tekniska prylar, som vi inte vill vara utan, men jag kan inte låta bli att tänka: " har  verkligen allt lett till utveckling?" Alltså, jag menar på det mänskliga planet. Nu är det nästan så att vi skickar sms till grannen, om det är något , istället för att gå över, kanske stanna på lite kaffe och sitter en stund och samtalar lite. På riktigt. Vi bokar tid att träffas IRL och under den tiden hinner vi säkert få fem sms, som vi måste besvara på direkten, under den tiden. Och plötsligt har tiden IRL runnit bort,  "  Kram, vi ses, jag mejlar dig! "

 Lite skevt någonstans, känner jag...och lite skrämmande, måste jag säga. Hur känner Ni, har allt verkligen blivit bara bättre och bättre, eller...?

   Från föreställningen "Carolina i bäcken"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åse mauritzdotter westin - 28 april 2015 05:41

Så många nätter utan sömn nu. Jag längtar innerligt efter sömniga, nattliga drömmar om prinsar på vita springare, mardrömslika tunnlar, raserade hus, tappade tänder och sommarängar. Men tankarna rasar på i mitt huvud, mina blodsprängda ögon värker ...

Av åse mauritzdotter westin - 16 april 2015 05:22

I går kväll kom en god vän hem till mig. Slängde sig ned på en stol framför köksfläkten, tände en cigarett och drog ett djupt bloss och sa "Ibland blir jag så trött på människorna!" Jag slängde mig ned på en stol bredvid, tände en cigarett och vips...

Av åse mauritzdotter westin - 16 april 2015 05:22

I går kväll kom en god vän hem till mig. Slängde sig ned på en stol framför köksfläkten, tände en cigarett och drog ett djupt bloss och sa "Ibland blir jag så trött på människorna!" Jag slängde mig ned på en stol bredvid, tände en cigarett och vips...

Av åse mauritzdotter westin - 12 april 2015 05:51

Igår höll jag en föreläsning om kroppspråk och attityder. Det var en fantastiskt rolig dag och för första gången på länge, tyckte jag inte att det kändes jobbigt efteråt, över att jag "tagit plats".  Det gjorde jag tidigare. Det var ju en väldigt m...

Av åse mauritzdotter westin - 11 april 2015 07:15

Godmorgon på Er! Idag tänkte jag skriva lite tankar om "energislukare"...Men ju mer jag börjar tänka på temat, desto mer fastnar liksom tanken och jag får liksom som en jobbig känsla i kroppen...kan inte sätta fingret på vad det beror på. Så jag må...

Presentation


Åse heter jag och jag tror att jag kommer skriva om saker som, sker, inte sker och som jag önskar skulle ske...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

   

Åses Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards